エコミッション - 2001@ジャパンTeam ACP トップへ

 

Team ACP > エコミッション > 2001@ジャパン > 現地レポート >
次世代交通システムIMTSとは

 

次世代交通システムIMTSとは

世界初のIMTS技術を体験しに、淡路ファームパークまでやってきました 当日、軌道内には2台隊列2組、計4台のバスが走っていました

兵庫県・淡路島に、世界初の交通システムが運行しはじめたとのニュースを聞いて、エコミッションはさっそく行ってみました。

淡路ファームパーク イングランドの丘は、コアラやワラビーなどかわいい動物に会えるグリーンヒルエリアとイングランドの湖水地方の雰囲気が楽しめるイングランドエリアからなる農業公園です。人々に本当の癒しを感じてもらおうと、今年4月14日にオープンしました。

ここで三原町農林振興課の喜田さんに、この公園について説明してもらいました。「もともとここには県施設の淡路ファームパーク(現在のグリーンヒルエリア)があり、これを再整備していただくとともに、町としてイングランドの丘を整備した複合施設です。癒しを感じていただきたいこともそうですが、農業やふるさとを意識した体験、交流、学習施設として、地域の活性化を図ろうと進められているものです。」この2つの施設の融合は、日本でも珍しいケースとして注目されています。しかし施設どうしが離れているため、施設をつなぐ交通機関が必要となりました。「最初はロンドンバスなど、見た目で合うものを考えました。しかし条件として1000人/時間の輸送能力、人件費を含むコスト、先進性を考えた場合、必要に応じて輸送能力を変えられ、安全性の高い交通機関を検討したら、このIMTSが浮かび上がってきました。」と喜田さん。

これがIMTSの管制室。オペレーターがバスの運行を管理する バスには小型レーダーなどさまざまなセンサーが装備されています

IMTSとはIntelligent Multimode Transit Systemの略で、既存の軌道系システム(新交通システム)とバスシステムを融合した、インテリジェントな中量公共交通システムのことです。このシステムにはいくつものメリットがあります。まずコンピューターによる自動制御です。これによりドライバーは必要なくなり、また各レーダー、センサー感知により、安全性が高くなります。これは既存の新交通システムに導入されているものです。

そしてIMTSならではのメリットは、その自由度にあります。まず乗客の増減に対応し、バスの台数を変えられることです。これは線路を持つ交通機関では時間がかかります。もうひとつは軌道を外れて有人運転が可能という点です。現在はバスの出し入れしか利用されていませんが、この技術は軌道上は無人運転、軌道終点からは有人にて自由にどこでも走れます。

この技術が一般車に採用されれば、たとえば高速道路は無人運転(ドライバーが居眠りしていても事故がない)、インター出口からは自分で運転することで今までのクルマと変わらない。このようなことが可能となるのです。

映画ジュラシックパークのイメージを持つ方もおられるかもしれませんが、ここ淡路ファームパークにはコアラやプレーリードッグといったかわいい動物しかいませんので、襲い掛かってくる心配もありません。映画の世界ではなく、現実の世界として、ここ淡路を走っています。

ぜひみなさんにこの世界初の次世代交通システムを体験していただきたいと思います。特にお子さんが大人になるころ、この技術はとうに一般化していると思いますから。

コンピューター制御のため、バスの運転手はいません 一般自動車と道路にIMTS技術が導入されれば居眠りしていても事故しない

Next-generation traffic system -- IMTS

News that world's first traffic systems began to run to Awaji-Island, Hyogo Prefecture, were heard, and Ecomission was performed instantly.

Awaji Farm Park -- the Hill in Britain-- is the agricultural park which consists of Green Hill Area who can meet dear animals, such as a koala and a wallaby, and British area which can enjoy the atmosphere of the Lake District in Britain. It opened on April 14, this year.

Mr. Kida, the Mihara-town agriculture-and-forestry administration improvement division, explain this park here. "While the Awaji Farm Park (present Green Hill Area) of a prefecture institution is here from the first and having this re-fixed, it is the compound institution which improved the Hill in Britain as our town. Activation of an area is advanced with figure wax as experience which was conscious of agriculture or the home country, exchange, and a study institution. " Fusion of these two institutions attracts attention as a new case also in Japan. However, since institutions are separated, the means of transportation which connects an institution is needed. "London Bath considered what suits by appearance at first. But, if the high means of transportation of the safety which can change transportation capability if needed is examined when the cost and advanced nature containing 1000 transportation(per hour) capability and personnel expenses are considered as conditions, this IMTS will have erged. "

IMTS is the abbreviation for Intelligent Multimode Transit System, and is a quantity public traffic system while uniting an existing orbital system (new transportation system) and an existing bus system. There are many merits in this system. First, it is the automatic control by the computer. Thereby, a driver is unnecessary, and safety becomes high by each radar or sensor perception. This is introduced into the existing new transportation system.

The merit of IMTS is in the flexibility. First, it is corresponding to the change in a passenger and being able to change the number of a bus. This requires time in a means of transportation with a track. Second, it is the point that owner man operation is possible if a bus separates from an orbit. Although only the in-and-out warehouse of a bus are used now, this technology can run anywhere freely by owner man operation from uninhabited operation and an orbital terminal point on an orbit.

If this technology is adopted as a general vehicle, on a highway, it will become possible from uninhabited operation (even if the driver is dozing, there is no accident), and an interchange exit to operate by oneself, for example.

We would like you to surely experience this world's first next-generation traffic system. Since we think that this technology is generalized long ago when especially a child grows up.

 


Copyright (C) 2001 Team ACP. All Rights Reserved.